Humancentrerad belysning

LJUS GER LIV


Ljus påverkar vår hälsa och välbefinnande mycket mer än de flesta är medvetna om. Männsikor är daglevande varelser och så mycket som 80 % av den information vi får om vår miljö tas in genom ögat och det visuella systemet. Ljuset reglerar även livsviktiga funktioner som t.ex. dygnsrytm och de olika typerna av ljus som finns har olika effekter på hormonsystem och stämningsläge.  


Dagsljusets spektrala sammansättning varierar över dagen med ett starkare och mer blåaktigt ljus på förmiddagen. Forskningen har kunnat fastställa att detta ljus är viktigt för synkronisering av kroppsklockorna, vilket upprätthåller en känsla av energi och fokus under dagen liksom en viktig förutsättning för att bli sömnig och att somna till kvällen. 


Så många som 60 % upplever svårigheter att somna, trötthet, minskad aktivitet och vilja att vara social. Fem procent (5 %) av den vuxna befolkningen drabbas av årtidsbunden depression (SAD, seasonal affective disorder). 


Tidiga versioner av ljusterapi saknar vetenskapligt underlag, men forskningen på området har växt och idag undersöker forskarna effekterna av det man kallar Human Centric Lightning. Vill du veta mer kan du få en överblick av kunskapsläget via länken till Lighting for people nedan.





"Vi har till sist börjat förstå att ljus, är en näringskälla precis som mat och precis som att en obalanserad kost kan gör oss sjuka så kan en felaktig belysning göra oss sjuka, och rätt belysning kan bevara vår hälsa. Forskning inom detta område har gjort stora framsteg, men det är fortfarande en lång väg kvar att gå."

- Dr. John Ott

EYRA FYSIO´S ERBJUDANDE


Eyra Fysio´s VÄRDECHECK ger dig möjlighet att boka ett pass

där du, på egen hand eller tillsammans med någon annan,

kan prova HCL-belysning under en 30 minuter lång förprogrammerad ljusvariation.

Under passet kan du vila, träna eller varför inte jobba medan ljuset har sin verkan.

Kontakta oss via info@eyrafysio för att boka en tid. BOKA-länken leder dig direkt till kontaktsidan. 

Det går förstås också bra att boka direkt med din fysioterapeut.

Pass att boka: 7:50 - 8:20 tisdag till fredag eller 10:15 - 10:45 alla dagar. För önskemål om annan förmiddagstid, kontakta Eyra Fysio.

HUMANCENTRERAD BELYSNING


På Eyra Fysio använder vi en flexibel och anpassningsbar LED-takpanel med justerbar färgtemperatur från 3 000 K till 6 000 K som kan anpassa ljusvariationen till individens aktiviteter under dygnet. Förprogrammerade styrsystem levererar en jämn och, för hjärnan, vilsam ljuskurva under passet.

SAGT AV DELTAGARE...


I februari 2017 genomförde vi ett pilotprojekt tillsammans med Lightab som levererat belysningen och professor Reine Karlsson på Lunds Universitet. Där tränade den elva deltagarna yoga i två veckor under fyra sammanhängande dagar, respektive vecka. Den första med vanlig belysning och den andra med HCL-belysning. Studien genomfördes av ljusdesigner Tove Karlsson.


"I början av veckan (2a) var jag tröttare än vanligt, medan i slutet kände jag mig piggare. Sista dagen kände jag bara, WOW! Fasen, att detta är slut nu. Jag ville bara fortsätta."


"Jag sov mycket bättre under veckan(2a). Kände mig också pigg dagtid - och lugnare. Lite konstigt faktiskt eftersom jag höll på att trappa upp SSRI-medicinen och inte mådde bra, hade huvudvärk. Jag är faktiskt säker på att det var ljuset som påverkade. Jag fortsatte med yogan hemma efter att projektet vad avslutat och då sov jag lika dåligt som vanligt igen."


"Jag sov helt klart bättre. Vanligtvis brukar jag sova oroligt och snurra i sängen under natten, men under den här veckan(2a) vaknade jag på samma sätt som jag somnade. Jag kan inte ha rört mig alls. Kände mig också piggare under dagarna. Det kan inte ha varit något annat än yogapassen som påverkade sömnen."


"Jag märkte att ljusyogan gjorde mig piggare på förmiddagen efter passen. Jag upplevde ingen skillnad på sömnen, men den kan inte bli bättre för jag sover alltid bra"


"Jag mådde bättre under veckan(2a). Jag tyckte att det var stor skillnad att göra yoga i ett ljust rum, det var som att det gick lättare att fokusera till det inre. Annars far tankarna runt. Kroppen var lugn och avslappnad, men jag kände mig piggare i huvudet. Mer alert! På kvällen blev jag sömnig och somnade lättare. Jätteskönt för jag har ganka ofta svårt att somna."


Deltagares kommentarer ur pilotstudien LjusYoga av Tove Karlsson. April 2017. Rapporten finns i sin helhet hos Eyra Fysio och går bra att få läsa.

LÄNKAR


Här kan den som vill veta mer, om ljusets betydelse för hälsa och välbefinnande samt vad den senaste tekniken kan erbjuda, läsa.


www.lightingforpeople.eu